Czerwony namiot był
królestwem kobiet, jednoczył babki, matki i córki. Rozbrzmiewały w nim pieśni,
modlitwy, szeptane tajemnice, obrzędy inicjacyjne wprowadzające dziewczynę w
kobiecy świat. Było to również miejsce narodzin, spokojnego celebrowania roli
matki i umacniania więzi z dzieckiem. Czerwony namiot był dla mężczyzn
przestrzenią tabu, stanowiącą granicę między wymiarem męskim a żeńskim. Wymowny
kolor czerwieni to symbol więzów krwi, kobiecej jedności, solidarności i
wspólnego losu, a także cierpienia, fatum, przed którym nie można uciec.
Zapomniana bohaterka z
Księgi Rodzaju, Dina nie miała szansy opowiedzieć swojej historii, nikt z
narratorów biblijnych nie udzielił jej głosu. Jako jedyna córka Jakuba powinna
być kimś wyjątkowym, jednak pozostała związana z obrazem mściwej zemsty jej
braci. Anita Diamant, amerykańska pisarka, wyswobodziła Dinę z kajdan
milczenia, tworząc barwną, emocjonalną i bardzo kobiecą opowieść o córce
czterech matek. Zapomniana córka Jakuba stała się opowiadającą, przechowującą
pamięć o matkach. Jej opowieść to wielogłos kobiecego rodu, historie życia Lei,
Racheli, Zilpy i Bilhy, które w jej osobie widziały powierniczkę tajemnic,
losów, tradycji, wierzeń. Dina podobnie jak ciotka Rachela wybrała drogę
położnej, kobiety wspierającej rodzące, otaczając je opieką, mądrością,
wsparciem.
„Czerwony namiot” to
właśnie opowieść o narodzinach i śmierci, kobiecej przyjaźni i sile, jedności i
zrozumieniu. Anita Diamant w swojej bestsellerowej powieści powołuje do życia
niezwykłą bohaterkę. Ma się wrażenie, że czerwony namiot to obraz niezwykłych stosunków między kobietami,
otaczających się wzajemnie wiedzą, opieką, dzielących się obowiązkami i
dojrzewaniem do roli matki. Kobiecy świat ma własny rytm, a siostrzana miłość
zdaje się pochodzić od Matki Ziemi, Królowej Niebios. Dina to buntowniczka, jej opowieść porusza kobiece serce, uwalnia
tęsknotę za wspólnotą, oparciem babek i matek, więzami silniejszymi niż
przemijanie i śmierć. „Czerwony namiot” to esencja kobiecej duszy, echo tego,
co utracone, zaginione, odebrane.
Historię Diny
zabarwiają jej wspomnienia dziecięcych lat, życia koczowniczego w osadzie
Jakuba, zabaw z Józefem, jej mlecznym bratem oraz niezwykłych opowieści snutych
w czerwonym namiocie. W miejscu tym znajdowały się tylko te kobiety, których
dojrzałość wyznaczała pierwsza menstruacja. Niepełnoletnia Dina mogła jednak przebywać
w namiocie, chociaż była dzieckiem. Przyzwolenie matek na obecność córki
oznaczało nie tylko specjalne względy ale i złamanie pewnej tradycji.
Bohaterka jakby w
cieniu, niewidoczna dla innych, obserwuje swoją rodzinę, poznaje hierarchię
kolejnych żon, zna na pamięć historię pojawienia się Jakuba i jego spotkania z
młodziutką Rachelą.
Jej codzienność to pomaganie matkom, tkanie, opiekowanie
się młodszymi dziećmi, gotowanie, dbanie o domostwo. Kiedy z małej dziewczynki
przeistacza się w kobietę odkrywa moc pożądania, doświadcza również jak
okrutnymi prawami rządzi się świat mężczyzn, w którym często nie ma miejsca dla
godności kobiet. Pierwsza miłość, młodzieńcza fascynacja księciem z Sychem,
Szalemem staje się początkiem dramatycznych zdarzeń w życiu Diny i jej rodziny.
Straci ona wszystkich, których kochała, zdecyduje się opuścić i przekląć
rodzinny dom. Jej dalsza przyszłość, na ziemiach Egiptu będzie próbą
zapomnienia o przeszłości, o własnym pochodzeniu i tożsamości. Narodzi się na
nowo jako położna Den-ner. Jednak czy można wymazać pamięć, wspomnienia, traumę
i niezwykle mocną, matczyną więź?
Czytelnik z zapartym
tchem śledzi losy głównej bohaterki, w której drzemie matczyna mądrość,
pielęgnowana od najmłodszych lat. Natomiast mężczyźni w powieści „Czerwony
namiot” podejmują decyzje, starają się posiąść jak największą władzę, często
unoszą się dumą, przestrzegają rygorystycznie pokoleniowych praw. Bóg Jakuba – El,
zdaje się być bóstwem okrutnym,
patriarchalnym i obcym, odległym i nieznanym dla żon Jakuba. One zachowały
własne wierzenia, bóstwa, które przypadły w spadku nie synom, a jedynej córce. Życie
Diny jest naznaczone cierpieniem, za które odpowiadają jej bracia i ojciec.
Współczucie odnajduje tylko w oczach matek. Nie potrafią one jednak uratować
Diny przed rozpaczą i beznadzieją.
„Czerwony namiot” to
historia utkana z miłości, macierzyństwa, bólu, śmierci, zdrady, milczenia i
przyjaźni. I chociaż dominuje w niej nić czerwieni, to narratorka nie traci z
oczu innych barw życia – niewinnej bieli, kolorów dzieciństwa, odcieni bycia
kobietą, matką, położną, cudzoziemką, wyklętą. Opowieść zdaje się zataczać
koło, Dina będzie musiała ponownie zderzyć się z przeszłością. Kobieta wyniesie
z tego spotkania najważniejszą lekcję życia. Narracja zapomnianej córki Jakuba
to nie tylko portret jej samej ale i wielu, różnych kobiet: od niewolnicy po
królową Egiptu. Dla każdej z nich rozbrzmiewała pieśń matek, sióstr, melodia
jednocząca kobiece serca:
„Nie lękaj się, nadchodzi czas
Nie lękaj się, kości masz mocne
Nie lękaj się, pomoc jest tuż obok (…)
Nie lękaj się, ręce położnej są mądre
Nie lękaj się, pod sobą masz ziemię
Nie lękaj się, mała matko
Nie lękaj się, matko nas wszystkich” (s.385)
Anita Diamant stworzyła
wielobarwną opowieść o kobietach. Trzeba podkreślić, że autorka pisze niezwykle
soczyście, ekspresyjnie, klimatycznie. Wielokrotnie odnosiłam wrażenie, że
jestem jedną z kobiet z czerwonego namiotu, zasłuchaną w monolog życia głównej
postaci. Autorka używa metafor, kreśli wyrafinowane i sensualne przestrzenie, oddając
magię tego dawnego świata. Dina, zapomniana córka, przyciąga uwagę swoich
słuchaczy, w tonie bardzo intymnym zwierza się ze swojej historii, przerywa
milczenie aby zabrać czytelnika do tajemniczego czerwonego namiotu, otwierając
bramy własnej pamięci, pamięci matek i wszystkich kobiet, które spotkała na
swojej drodze.
Powieść „Czerwony
namiot” odniosła ogromny sukces. Ma ona
również swój filmowy odpowiednik w postaci 2-odcinkowego serialu.
*Cytaty: Anita Diamant, Czerwony namiot, przeł. Katarzyna Kaliska, wyd. III, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2017.
Raczej nie moja tematyka z tego, co widzę :)
OdpowiedzUsuń