Bycie przedszkolakiem wcale nie
jest takie proste. Codzienne zmagania maluchów z nowym otoczeniem, wspólne
zabawy, pytania, ciekawość – to ogromna dawka emocji. Przedszkolaki stykają się
z różnymi problemami, które najczęściej rodzą trudne uczucia, frustracje, lęk,
smutek. Rodzicom wydaje się, że uchronią swoje dzieci przed złością, brakiem
zrozumienia w grupie czy brakiem akceptacji przez rówieśników. Rozmowa o
problemie to pierwszy krok w stronę budowania pewności siebie i zaufania
dziecka do rodzica. Warto przedszkolakom pokazywać różne strony i konsekwencje
zachowania oraz trudności z jaką się borykają. Aby maluch nie czuł się osamotniony
w danej sytuacji warto pokazać mu bohaterów książek, którzy również musieli
zmierzyć się z podobnym problemem. Postać królika Franka wydaje się idealnie
ilustrować przedszkolne dylematy maluchów.
Dwie książki Marty Krzemińskiej : „Królik
Franek i problem krótkiego ogonka” oraz „Królik Franek i tajemnica dobrej
zabawy” są skierowane do dzieci w wieku przedszkolnym. Królik Franek lubi
chodzić do przedszkola, stara się być grzeczny, ale okazuje się to być
niezwykle trudne. Popełnia błędy, złości się, daje się ponieść emocjom – ale potrafi
wyciągnąć wnioski ze swojego zachowania, potrafi przeprosić i stara się naprawić
relacje – czy to w domu, czy w szkole.
Postać Franka to typowy
przedszkolak, jednak można się od niego wiele nauczyć. Przede wszystkim Franek
uczy empatii, rozpoznawania własnych emocji i uczuć innych osób. Pierwsza historia „Królik Franek i problem krótkiego
ogonka” dotyczy inności. Nasz bohater w przedszkolu poznaje nową koleżankę, kotkę
Pusię, która jest inna, bo ma krótki ogonek. Franek boi się, że innością można
się zarazić, więc nie chce bawić się z Pusią. Rozmowa z mamą i bliższe poznanie
nowej koleżanki dają do myślenia Frankowi.
W drugiej opowieści „Królik Franek i
tajemnica dobrej zabawy” sympatyczny przedszkolak próbuje za wszelka cenę
wygrać w ulubionej grze. Niestety szybko okazuje się, że nie można ciągle
wygrywać i czasami trzeba nauczyć się przegrywać, akceptując sukces innej
osoby. Rywalizacja wyzwala ogrom emocji w Franku, który jak każdy maluch
pragnie zawsze zwyciężać i obraża się, kiedy mu się to nie udaje. Króliczek
pokazuje jak radzić sobie w takich momentach, jak walczyć ze swoją złością i
rozczarowaniem.
Seria o króliku Franku
wydawnictwa Wilga to ciepłe opowieści, pokazujące bliskie relacje rodzinne,
przedszkolne problemy i emocje maluchów, z którymi nie zawsze można sobie
poradzić. Przedszkole to nie tylko beztroskie zabawy, zajęcia plastyczne i rówieśnicy – ale także poznawanie siebie, innych osób, reagowanie na różne zachowania i sytuacje.
Kolorowe, łagodne
ilustracje Eweliny Jaślan-Klisik, duża czcionka i edukacyjne opowieści tworzą
idealna lekturę do wspólnego aplikowania. Czytanie rodzica z dzieckiem i
wzajemna rozmowa, ukierunkowana poprzez pytania pomocnicze znajdujące się na
ostatnich stronach książki to forma dialogu o uczuciach, o których trudno się
rozmawia i definiuje. Warto dodać, że przygody królika Franka powstawały przy
pomocy psychologa dziecięcego – Marty Żysko-Pałuby.
Marta Krzemińska stworzyła bardzo
wiarygodną postać, z którą maluch szybko się zidentyfikuje. Zwierzak czasami się złości,
bywa smutny, kapryśny i nie zawsze jest idealny. Tak jak każde dziecko. Postać
Franka uczy jak stawiać pierwsze kroki w świecie emocji, jak ważne jest
przyznawanie się do swoich błędów, uczenie się bycia dobrym dla innych,
akceptowania i empatii.
Królik Franek to przedszkolak, z którym warto się zaprzyjaźnić
i spróbować odnieść jego perypetie do codzienności maluchów, gdyż perspektywa
bajkowego króliczka to sposób patrzenia i zachowania naszych dzieci. Myślę, że
królik Franek stanie się wartościową lekturą dla rodziców i dzieci. Dwa tytuły,
które dotychczas się ukazały, są tego najlepszym przykładem.
Za egzemplarze książki dziękuję wydawnictwu WILGA
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz