środa, 26 grudnia 2012

O życzeniach w XXI wieku

Źródło:    ala w krainie robótek

   Życzenia to nieodłączony element świąt, szczególnie Bożego Narodzenia. Współcześnie mają one wiele form 
- najczęściej są  to sms-y, e-kartki, maile. Rzadziej wysyłamy tradycyjne kartki, które wymagają więcej "zachodu" niż elektroniczne życzenia. 
Dzisiaj kilka słów o życzeniach, które produkowane masowo, kopiowane z internetu tracą swoją magię. Czy  nie zastanawialiście się nad ich szczerością, oryginalnością...? Oczywiście wiecznie zabiegani wolimy skrótowość - ale czy odbiorca, którą najczęściej jest rodzina, bliscy, nie oczekuje czegoś wyjątkowego? Sama wielokrotnie wysyłałam do znajomych setki takich samych życzeń - w zamian dostając wierszyki, rymowanki, czasami proste podziękowania. Nie zastanawiałam się nawet czy oni to czytają, bo sama widząc te same życzenia, usuwałam zagraconą skrzynkę odbiorczą w telefonie. Bije się w pierś, bo nigdy nie pomyślałam aby wysłać kartkę drogą pocztową czy sama wykonać taką skromną, świąteczną pocztówkę. 
Z pomocą przychodzi nam internet - na wielu stronach, blogach możemy znaleźć różne, ciekawe inspiracje dotyczące wykonania takich kartek (jeden z przykładów powyżej). I chociaż święta dobiegają końca - warto o tym pomyśleć za rok, lub wykorzystać inne okazje (imieniny, urodziny, Wielkanoc). Chyba każdy z nas wolałby otrzymać taką, ręcznie robioną kartkę niż smsa czy e-katkę skopiowane z internetu. 
Co do treści życzeń.... Nie muszą być długim poematem, peonami na cześć odbiorcy ale wystarczy że będą szczere, napisane przez nas samych. Przygotujmy je wcześniej, przed świątecznym zamieszaniem. A i najważniejsze - wysyłajmy, układajmy je dla bliskich ludzi, bo wtedy na pewno będą prawdziwe, szczere... Unikajmy masówek, życzeń dla wszystkich. A jeżeli już chcemy składać je "wszystkim" - zadzwońmy do tej osoby lub złóżmy je osobiście (na pewno będzie to o wiele trudniejsze niż wysłanie smsa ;)). 
Postarajmy się aby ta bylejakość, owczy pęd i wszędobylska skrótowość nie uśmierciła klimatu życzeń, które przede wszystkim mają cieszyć odbiorcę i być wyrazem naszej pamięci. Pomyślmy, co możemy zmienić aby były one bardziej tradycyjne, piękniejsze i szczere. 


Kochani, 
Książkojady życzą Wam rodzinnych, pięknych świąt Bożego Narodzenia
Aby wszystkie życzenia spełniły się i przyniosły wiele radości i satysfakcji Waszym bliskim
I nieważne czy są wysłane drogą elektroniczną czy pocztową - niech płyną z serca. 
Wszystkiego dobrego!!!

6 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawe recenzje, na pewno będę tu często wracać.
    Zapraszam do poczytania moich
    http://okiem-filolozki.blogspot.com/search/label/recenzje

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystkiego dobrego na swiateczny czas oraz spelnienia marzen w Nowym Roku!

    Jestem tradycjonalistka. jesli kartki, to tylko pocztowe. Takie uwielbiam wysylac i otrzymywac. Sporadycznie wysylam e-maile, natomiast sms-ow wcale. Niestety nie jestem zbytnio utalentowana i zrobienie wlasnorecznie kartki przekracza moje pojecie, ale moze kiedys sie na cos takiego skusze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kartki tradycyjne i te mailowe, krótkie i dłuższe życzenia, każdy znak, że ktoś pamiętał jest dla mnie ważny :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ te karki wyglądają rewelacyjnie. Na pewno są bardziej wartościowe, aniżeli zwykłe świąteczne pocztówki. Szkoda, że już tak mało osób wysyła listowne życzenia. Teraz dominują tylko masowe sms.

    OdpowiedzUsuń
  5. W tym roku przymierzałam się do zrobienia kartek świątecznych, ale zabrakło mi czasu. Musiałam zrobić dużo innych dekoracji i upiec pierniczki.
    Mam nadzieję, że w przyszłym roku lepiej zagospodaruję czas.
    Z życzeniami wszystkiego co najlepsze na nowy rok ... rr-dkowa :))

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja już robię kartki od kilku lat. Świetna zabawa. I wcale nie musi być trudne, tak jak napisałaś, dużo wzorów jest w internecie.

    OdpowiedzUsuń